Hriechy pôrodných babíc

Autor: Mišo Šesták | 6.12.2017 o 8:27 | Karma článku: 10,54 | Prečítané:  9900x

Akú úlohu zohrávali pôrodné babice pri jednodetnom systéme? Mali čisté svedomie? Alebo poznali temné tajomstvá cintorínov s priveľkým počtom mladých mŕtvych žien?

Spolu s Jánom Aláčom z Gemersko-malohontského múzea sme sa téme jednodetstva venovali už v niekoľkých blogoch. V blogu Muž, ktorý nenávidel potraty sme tento fenomén predstavili, neskôr sme písali o tom, k akým absurdným dôsledkom mohol viesť, keď sa zo zaťov stávali sluhovia pre svokry a manželky a naposledy sme naznačovali, že jednodetstvo mohlo byť jedným z podnetov k maďarizácii.

Pozrime sa dnes, akú úlohu pri jednodetstve zohrávali pôrodné babice. Stručne zhrniem, že sa bavíme o období prvej republiky v priestore južného Slovenska, my sme sa zamerali najmä na Novohrad. Jednodetstvo sa uplatňovalo predovšetkým medzi evanjelikmi, keď sa v rodinách (z ekonomických dôvodov) snažili mať len jedno dieťa (a to akýmikoľvek prostriedkami). To viedlo k najrôznejším následkom, celá problematika je veľmi komplikovaná. Do blogu vždy vyberáme len jeden aspekt, treba preto brať na vedomie, že ide vždy o väčšie či menšie zjednodušenie. Kompletná štúdia Jána Aláča o jednodetstve je súčasťou knihy Tajní vrahovia.

Proti otehotneniu sa používali rôzne prostriedky. Nezriedka sa sexuálny život mladých odohrával pod dohľadom svokry, využívala sa aj antikoncepčná mágia. Tá, pochopiteľne, veľmi účinná nebola, nechcených tehotenstiev bolo viac než dosť. „Nechcené otehotnenie bolo ‚riešené‘ prepichnutím plodu vretenom, ‚vyškrabávaním‘ alebo ‚vytiahnutím‘ plodu. Uvedené praktiky vykonávali staršie ženy, ktoré ich ovládali, a pravdepodobne tiež pôrodné baby, aj keď sa prísahou zaväzovali, že ich robiť nebudú.“

Nepriamo (znenie zákazov je v konkrétnom priestore spravidla svedectvom o prítomnosti praktík, ktoré sú v nich zakazované) to naznačuje zachovaná prísaha pôrodnej baby Karolíny Csernák z 2. decembra 1906 z Rimavského Brezova: „Já Karolína Csernák v ústavu stoličném vyučená a svedectvým zaopatrená baba, prisahám skrze Bohu živého, Otec i syn i Ducha Sv., v Sv. Tr. Nerozdelného a pred túto kresť. cirkvi, že povinnosť babickú v cirkvy této evanj. Rimabrezovsko Likerské verne a spravodlivo konati budem. – život strízlivý pobožný povedem. – ku ktorékoli žene tehotné a kdykolich na pomoc požadovaná byla ochotne prijdem a podle nejlepší své možnosti její i deťátka život a zdraví zachovati budem se snažiti. Púverčivých a čarodejských prostredkú neb obyčejú ani sama nikdy uživati ani jiným raditi nebudem, ani jich potrebovati podle mé možnosti nedopustím. Nepoctivé osoby ukrývati nebudem, a jim neb kterýmkoli jiným osobám k rozhánení neb k usmrtení plodu. ...veci ani neporadím ani dle možnosti mé užívati nedovolím a kde bych takové spozorovala to patričné místní vrchnosti mé zavčasu ohlásiti nezameškám. Tak mi pomáhaj Buh Otec, Búh syn, Búh Duch svatý požehnaný naveky vekov amen.“

Žiaľ, v opisovanom období dali mnohí radšej na rady „múdrych ženičiek“, ako by mali zájsť za lekárom (neopakuje sa to dnes?), čo navyše predstavovalo aj dosť veľkú finančnú záťaž.

K dispozícii sú aj zaujímavé štatistiky. Okres Modrý Kameň mal v roku 1930 36 274 obyvateľov, pričom tu pôsobilo len 6 lekárov. V roku 1926 bolo v okrese 14 diplomovaných a 45 tzv. ceduľových pôrodných báb. Na jednu pôrodnú asistentku však pripadalo len 14 narodených. V súvislosti s tými číslami asi viacerým začali v hlave vŕtať pochybnosti. Nahlas ich vyslovil doktor Alojz Ján Chura, ktorého som už spomínal v súvislosti s pitím alkoholu deťmi. Čím sa vlastne pôrodné pomocnice živia, vzhľadom na nie príliš vysoký počet pôrodov na jednu asistentku v jednodetstvom postihnutých regiónoch? „Ich pomery nemôžu byť priaznivé a môžu zvádzať k rozličným ťažkým neprístupnostiam.“

Pôrodné babice v roku 1926 komentoval aj primár Štátnej nemocnice v Lučenci Alois Šebek, keď konštatoval, že „nevzdelané a väčším dielom nečisté pôrodné dedinské baby zaviňujú svojimi zákrokmi časté prípady puerperálnej sepsi, ale aj ‚múdrymi radami‘ v iných chorobách zanedbávajú včasné liečenie.“

A na záver ešte jedna úvaha Jána Aláča: „Problém pôrodných asistentiek sa dostal i na pôdu Národního zhromaždení Československej republiky. Ostrá debata sa odohrala v roku 1926 práve pri prerokovávaní zákona o pôrodných asistentkách, kde sa argumentovalo aj problémom jednodetstva na juhu Slovenska, hlavne vo väzbe na častý jav, keď v snahe o prerušenie tehotenstva dochádzalo k úmrtiam mladých žien, čo sa v tomto prípade dávalo za vinu aj vzdelaniu a výcviku pôrodných asistentiek. Podstatou problému jednodetstva však nebolo vzdelanie a úroveň pôrodných asistentiek. Tie pri potratoch a interrupciách nevykonávali nič iné, než čo od nich vyžadovalo prostredie, v ktorom žili a ktorého boli súčasťou. S odstupom rokov je zrejmé, že išlo skôr o snahu prisúdiť niekomu vinu za vzniknutú situáciu a nájsť akúkoľvek príčinu.“

Všetky ukážky sú z knihy Tajní vrahovia, ktorej súčasťou sú dva texty o jednodetstve. Ak vás téma zaujala, viac informácií (vrátane ukážok) nájdete na tomto odkaze.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

V správnom čase na správnom balkóne

Tiahnuce žeriavy a husi, ale aj strieľajúci psychopat a výbuch plynu. Čo všetko sa dá odfotiť z bytu.

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.


Už ste čítali?