reklama

Ako vzniká kniha pre deti

Pár slov o tom, ako môže vzniknúť detská kniha. O jej financovaní. A tiež o tom, ako ju môžete darovať školám, škôlkam či občianskym združeniam...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Na internete sa dá nájsť niekoľko článkov o tom, ako vydať knihu. Väčšinou sú také všeobecné. Ja by som chcel napísať o našich skúsenostiach. Je pravda, že my máme trochu inú východiskovú pozíciu, pretože toto nie je prvá kniha, na ktorej robíme a teda už máme nejaké skúsenosti. Pre nás je nová v tom, že ide o detskú knihu. A to je teda úplne iná káva a pre nás prechádzka po veľmi tenkom ľade (s hlbokou vodou pod ním). Ale to nás predsa nemôže vyľakať.

Prečo sa vlastne zaoberáme detskou knihou? Pre mňa je Slovohrad najmä dielom ilustrátorky Radky Hrabovskej, ktorá nám pomohla s ilustráciami či obálkami pre niekoľko našich kníh venujúcich sa regionálnej histórii. Preto keď povedala, že by chcela dať dokopy knihu pre deti, bez rozmýšľania som jej prisľúbil pomoc. Ale pekne po poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Začiatky
Ako prvý vznikol k Slovohradu pred pár rokmi text z pera Jany Štefánie Kuzmovej. Ako som sa dodatočne dozvedel, ide o žáner zvaný non-sense - teda ide skôr o hru so slovami ako o príbeh. Keď som ho prvýkrát čítal, mňa osobne zaujal. Ale rovno hovorím, že podľa ohlasov, ktoré na knihu máme, je pre viacerých práve text tým, čo im na knihe vadí. Argumentujú, že je pre nich nezrozumiteľný a absurdný. Iným sa naopak veľmi páči. Moja starká na túto tému hovorí: "Jednému sa páči šerbeľ a druhému to, čo je v ňom." (A nie, nemyslím si, že ja som ten "šerbľový".) Ale čo, tu je ukážka, sami si spravte názor:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Na hrade v záhrade
Smutné sú vežičky,
Spadli im písmenká
Do mojej básničky.
Hľadaj vpredu,
hľadaj vzadu,
staň sa kráľom
SLOVOHRADU.

Hľadaj dobre,
Hľadaj znovu,
Staň sa kráľom
HRADOSLOVU .

Svietiak miesil
jazerové vlny,
až sa mu Déčko
do splnu plní.

Smiech sa túla
po lúke,
lúka smiechom
vybuchne:
ha – ha - ha
hi –hi – hi,
chyť ma,
máme dostihy

Limonáda
to je óda!
Jano vode
jazyk podá.

Obrázok blogu

Text Slovohradu existoval dlho predtým, ako sa zrodila myšlienka na knihu. Využíval sa na niektorých školách ako logopedická pomôcka či na rozvíjanie fantázie detí. A vraj fungoval. Nebol som pri tom, ale viem si to predstaviť. Koniec koncov, sám som ho skúšal čítať trojročnej dcére a fungovalo to. Takže nie, textu som sa ja nezľakol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ilustrácie
Jana Š. Kuzmová posunula text ilustrátorke Radke Hrabovskej, aby s ním spravila, čo uzná za vhodné. Keď som jej sľúbil pomoc s vydaním, pustila sa do ilustrácií. Tie sú podľa mňa naozaj krásne. Spolu ich je viac ako 40. Keď sme veci konzultovali s odborníčkami na detskú literatúru (Ďakujeme!), odporučili nám niektoré z nich prerobiť, lebo sú vraj priveľmi expresívne a vyjadrujú skôr negatívne emócie. Zobrali sme sa radu k srdcu a Radka premaľovala.

Tým pádom bola kniha vlastne hotová. Aspoň po tej duchovnej stránke.

Obrázok blogu

Čo sa technickej stránky veci týka, zalomenie i korektúry sme si vyriešili po vlastnej osi. A tak nám ostalo už len zohnať...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Financie
Práve toto býva často kameňom úraze pre tých, kto si chcú vydať knihu na vlastné náklady. My sme časť peňazí mali, zvyšok sme sa rozhodli pokúsiť vyzbierať cez crowdfunding. Neviem, nakoľko je tento koncept medzi ľuďmi všeobecne známy, nám sa už osvedčil pri niekoľkých projektoch. V skratke ide o to, že svoj projekt zaregistrujete na niektorom z portálov, ktoré sa crowdfundingu venujú (startovac.cz či hithit.com), opíšete svoj zámer, vypíšte odmeny a potom sa snažíte povedomie o projekte rozšíriť medzi ľuďmi, ktorých by mohol zaujať a najmä - ktorí by ho mohli podporiť. Takto to znie pomerne ľahko, ale je to celkom slušná makačka, ktorú treba dobre naplánovať a najmä sa jej treba venovať aspoň hodinu denne počas trvania projektu. Čo býva priemerne 30 dní. Ale ak to neodfláknete a váš projekt je aspoň trochu zaujímavý, výsledky sa dostavia. Aj nám sa podarilo vyzbierať viac ako dvojnásobok pôvodne naplánovanej sumy. Takže je namieste poďakovať sa všetkým, ktorí nám s tým pomohli. (A to sú aj iní majstri - tu sa pozrite ako sa dá vyzbierať polmilióna českých korún za pár hodín - ale na nívod sa ma nepýtajte, to je iný level.)

Od samej radosti, že sa nám to tak dobre podarilo, rozhodli sme sa aj my ponúknuť čosi extra. Náš projekt ešte bude bežať šesť dní. Na týchto posledných šesť dní sme sa rozhodli pridať do projektu niekoľko odmien, prostredníctvom ktorých je možné knihu Slovohrad darovať škôlkam, občianskym združeniam či materským centrám podľa výberu darcu. Možno je to hlúposť a možno to niekoho poteší. Domnievam sa, že tieto odmeny môže byť zaujímavé pre tých, kto potrebujú (lacné a pritom hodnotné) darčeky napríklad na Deň detí, Mikuláša, do súťaží a podobne. Tak ak vás to zaujalo, pozrite sem na Slovohrad.

Ak by ste sa chceli spýtať niečo konkrétne ohľadom crowdfundingu či vydávania kníh, pohľadajte ma na facebooku alebo napíšte do diskusie.

Obrázok blogu
Mišo Šesták

Mišo Šesták

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  182
  •  | 
  • Páči sa:  73x

Hoci som sa tam nenarodil a nikdy trvale nežil, k srdcu mi prirástlo Hradište a celý Novohrad. S partiou okolo občianskeho združenia Priatelia histórie Novohradu sa snažíme mapovať jeho históriu (najmä obdobie rokov 1880-1989). Na čo nám sily stačia, to sa snažíme i publikovať... Zoznam autorových rubrík:  SPRHKrídla nad NovohradomVeľká vojnaAkoby ho anjeli šiliVôňa benzínuTajní vrahovia (jednodetstvo)Lučenec a kraj novohradskýStredovek v NovohradeHradišteCinobaňaLučenec v plameňochSovietski vojaci 1968 - 1991UtekáčMálinecinéNovohradské vŕškyZažili sme vojnuSúkromnéDarina Bancíková

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu