reklama

Keď je trabant závodné auto

O ére nie tak dávnej, keď sa chalani v Novohrade preháňali na pretekárskych trabantoch, upravených jawách a čezetách, motokárach vlastnej výroby či motokrosových špeciáloch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Nie som práve fanúšik motošportu, auto považujem len za prostriedok prepravy z bodu A do bodu B. Preto, keď mi Julo Jarábek s nadšením rozprával o tom, že pripravuje knihu o motoristickom športe v Novohrade pod krídlami Zväzarmu, nijako špeciálne ma to neoslovilo. Ale potom som si vlastne povedal, že aj túto novšiu históriu treba zmapovať, pretože aj tá sa postupne s pamätníkmi vytratí. Koniec koncov, nie je to tak dávno, čo sme vydali aj knihu o lietaní v našom regióne. Niekto lieta vzduchom, niekto po cestách i necestách. Žiadny rozdiel. Definitívne ma presvedčilo, keď som videl kolekciu fotiek, ktoré Julo do knihy nachystal, jedna fotka krajšia ako druhá. Slovo dalo slovo, vyhrnuli sme si rukávy, dali sa do práce. Kniha je už v tlačiarni, ostáva len čakať. Medzitým sa vám ju pokúsim trochu predstaviť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zväzarm je skratka od Zväz pre spoluprácu s armádou. Ako všetko za socializmu, do veľkej miery bol nástrojom ideologického manipulovania, na druhej strane umožňoval mladým mnoho príležitostí. Poskytoval zázemie a materiálové zabezpečenie pre finančne náročné športy ako napríklad parašutizmus, bezmotorové lietanie či práve motoristické športy. Tieto sa takto stali prístupnejšie pre širšie vrstvy obyvateľstva, ktoré by si ich nemohli pre finančnú náročnosť dovoliť.

Aj v Lučenci sa dal dokopy pomerne široký okruh ľudí, ktorí sa venovali autokrosu, motokrosu, rallye, pretekom do vrchu, motokáram a iným motoristickým športom. O tom, že boli dobrí svedčí množstvo vavrínov z majstrovstiev Slovenska, ČSSR a dokonca aj Európy. Práve s týmito pretekármi spomínal Julo Jarábek na časy nedávno minulé pomaly upadajúce do zabudnutia. Na časy, keď sa v okolí Veľkého Krtíša jazdilo rallye, keď ulicami Lučenca svišťali motokáry, keď Fiľakovské Kľačany zažili majstrovstvá Európy, keď sa v Poltári konali preteky cestných motocyklov. V súčasnosti je to už aj ťažko uveriť. Postupne sa vám pokúsim priblížiť to najzaujímavejšie zo spomienok závodníkov a ich fanúšikov. Dnes si pozrite aspoň rýchly prehľad na fotografiách. Ďalšie informácie o knihe Vôňa benzínu nájdete

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Keď už sú v názve, začnime trabantami. Takto vyzerali rýchlostné skúšky, ktoré týmto autíčkam najlepšie vyhovali.
Keď už sú v názve, začnime trabantami. Takto vyzerali rýchlostné skúšky, ktoré týmto autíčkam najlepšie vyhovali. 

.

Julo Jarábek a Peter Ďurkovič v sezóne 1981, keď sa stali majstrami SSR
Julo Jarábek a Peter Ďurkovič v sezóne 1981, keď sa stali majstrami SSR 
Rallye Šumava 1986 - posádka Ďurkovič/Jarábek jazdila tak dobre, že k nim českí trabanťáci chodili na výzvedy, na akých pneumatikách jazdili. Nechceli veriť, že celú sezónu odjazdili na úplne obyčajných OR6 bez prezúvania na racingy.
Rallye Šumava 1986 - posádka Ďurkovič/Jarábek jazdila tak dobre, že k nim českí trabanťáci chodili na výzvedy, na akých pneumatikách jazdili. Nechceli veriť, že celú sezónu odjazdili na úplne obyčajných OR6 bez prezúvania na racingy. 
Štart motokár pre domom kultúry v Lučenci. Dnes by to už bolo nemysliteľné.
Štart motokár pre domom kultúry v Lučenci. Dnes by to už bolo nemysliteľné. 
Ak bolo treba, odstavila sa kvôli pretekom aj hlavná ulica vo Zvolene, kam s obľubou na preteky chodili aj pretekári z Novohradu
Ak bolo treba, odstavila sa kvôli pretekom aj hlavná ulica vo Zvolene, kam s obľubou na preteky chodili aj pretekári z Novohradu 
A do tretice štart motoristických pretekov. Tentoraz ide o cestné motocykle, štartovalo sa na Železničnej ulici v Poltári. Ktovie, koľkí Poltárčania by si spomenuli, že sa u nich niečo podobné konalo.
A do tretice štart motoristických pretekov. Tentoraz ide o cestné motocykle, štartovalo sa na Železničnej ulici v Poltári. Ktovie, koľkí Poltárčania by si spomenuli, že sa u nich niečo podobné konalo. 
Keď motokára nefungovala ako mala, zišlo sa konzílium a hľadali možnosti zlepšenia. Tu nefungovalo zapaľovanie.
Keď motokára nefungovala ako mala, zišlo sa konzílium a hľadali možnosti zlepšenia. Tu nefungovalo zapaľovanie. 
Jedna z mojich najobľúbenejších fotiek v knihe. Ak bolo čosi treba na káre pozvárať, vždy bol poruke otec Laca Bukšiho Bukora, jedného z pretekárov.
Jedna z mojich najobľúbenejších fotiek v knihe. Ak bolo čosi treba na káre pozvárať, vždy bol poruke otec Laca Bukšiho Bukora, jedného z pretekárov. 
Posledný skok pred cieľom vo Fiľakovských Kľačanoch v roku 1979. Zväzarmovci pozdravujú... O úpravách motocyklov si povieme niekedy nabudúce.
Posledný skok pred cieľom vo Fiľakovských Kľačanoch v roku 1979. Zväzarmovci pozdravujú... O úpravách motocyklov si povieme niekedy nabudúce. 
Na konci prvomájového sprievodu v Lučenci sa tradične predvádzali zväzarmovskí motoristickí športovci. Fotografia je urobená na hlavnej ceste na mieste, kde sa dnes nachádza parkovisko.
Na konci prvomájového sprievodu v Lučenci sa tradične predvádzali zväzarmovskí motoristickí športovci. Fotografia je urobená na hlavnej ceste na mieste, kde sa dnes nachádza parkovisko.  
Aj táto fotografia vznikla v rámci prvomájového sprievodu, len je o poznanie mladšia ako predošlá (1985).
Aj táto fotografia vznikla v rámci prvomájového sprievodu, len je o poznanie mladšia ako predošlá (1985). 
Motocykel bez štartovného čísla má vymontovaný reflektor. Ten sa pri súťažiach vyžadoval, pretože sa motocykle medzi jednotlivými skúškami pohybovali v cestnej premávke.
Motocykel bez štartovného čísla má vymontovaný reflektor. Ten sa pri súťažiach vyžadoval, pretože sa motocykle medzi jednotlivými skúškami pohybovali v cestnej premávke. 
A napokon motokros. Kalinovo, 1983. Zaujímavým detailom sú šikmé trubky spevňujúce rám nad prednou nápravou a prenášajúce sily na rám čelného okna. Túto úpravu bolo nutné urobiť kvôli praskajúcemu rámu. Bugina už má obuté typické „štople“.
A napokon motokros. Kalinovo, 1983. Zaujímavým detailom sú šikmé trubky spevňujúce rám nad prednou nápravou a prenášajúce sily na rám čelného okna. Túto úpravu bolo nutné urobiť kvôli praskajúcemu rámu. Bugina už má obuté typické „štople“. 
Ak si potrpíte na čistotu, autokros nie je pre vás. Ak pred pretekmi dlhšie pršalo, usporiadatelia veľa nezmohli. Každá úprava trate by bola zbytočná.
Ak si potrpíte na čistotu, autokros nie je pre vás. Ak pred pretekmi dlhšie pršalo, usporiadatelia veľa nezmohli. Každá úprava trate by bola zbytočná. 

Toľko odo mňa rýchly prehľad. Sľubujem, že v ďalších častiach pôjdeme do podstatne väčších detailov, aby ste sa dozvedeli niečo aj zo zákulisia, prípadne niečo o úpravách závodných strojov a podobne. Ak vás to zaujalo, ďalšie ukážky nájdete na tomto odkaze.

Obálka knihy Vôňa benzínu
Obálka knihy Vôňa benzínu 
Mišo Šesták

Mišo Šesták

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  182
  •  | 
  • Páči sa:  73x

Hoci som sa tam nenarodil a nikdy trvale nežil, k srdcu mi prirástlo Hradište a celý Novohrad. S partiou okolo občianskeho združenia Priatelia histórie Novohradu sa snažíme mapovať jeho históriu (najmä obdobie rokov 1880-1989). Na čo nám sily stačia, to sa snažíme i publikovať... Zoznam autorových rubrík:  SPRHKrídla nad NovohradomVeľká vojnaAkoby ho anjeli šiliVôňa benzínuTajní vrahovia (jednodetstvo)Lučenec a kraj novohradskýStredovek v NovohradeHradišteCinobaňaLučenec v plameňochSovietski vojaci 1968 - 1991UtekáčMálinecinéNovohradské vŕškyZažili sme vojnuSúkromnéDarina Bancíková

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu